Sähköautolla talvella

Page author

kirjoittanut Ari Parkkonen, Excelsior Liikenneturvallisuus - 20 tammikuu 2021

Sähköauto sopii mainiosti Suomen talveen, kunhan hyväksyy lyhyemmän toimintasäteen.

Fysiikan lait ovat samat käyttövoimasta huolimatta. Kylmän lisäksi toinen keskeinen haaste talvessa on liukkaus, ja siinä sähköauto haastaa polttomoottoriauton.

Esimerkiksi Volvo XC40 Recharge -täyssähköauton tasainen vääntö ja jatkuva neliveto mahdollistavat vaivattomat liikkeellelähdöt liukkaalta pinnalta. Auton alhainen painopiste sekä ihanteellinen painojako etu- ja taka-akselin välillä tekevät autosta vakaan ääritilanteissa.

Esilämmitys on tärkeää

Talven keskeisin huomioitava asia on toimintasäteen lyheneminen.

Akun optimaaliseen + 20 celsiusasteen lämpötilaan verrattuna toimintasäde voi talvella lyhentyä 10–30 prosenttia.

Kylmissä tai oikein kuumissa oloissa akkua lämmitetään tai jäähdytetään nestekiertoisella lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmällä sen toiminnan optimoimiseksi.

Toimintasäteen voi maksimoida esilämmittämällä auton sisätilat ja akun jo latausvaiheessa ennen liikkeellelähtöä. Näin ajomatkan alussa lämmitykseen ei tarvitse ottaa niin paljon virtaa auton akusta.

Lataus itsessään tuottaa lämpöä, joten se kannattaa kylmällä kelillä ajoittaa lähtöhetkeen silloin, kun latauksen kestolla ei ole merkitystä. Sama pätee myös lataushybrideihin.

Volvon lataushybrideissä sisätilat esilämmitetään polttoainetoimisella lämmittimellä. Näin esilämmitys ei syö akun toimintasädettä.

Sähköauto lämpenee nopeasti

Vaikka autolla joutuisi joskus lähtemään liikkeelle ilman esilämmitystä, se lämpenee nopeasti, sillä lämmityslaitteen teho vastaa pientä kiuasta.

Talviautoilun mukavuutta lisää se, ettei pakkaspäivinä tarvitse hytistä ulkona tankkauspistooli kädessä. Volvo XC40 Recharge -täyssähköauton esilämmityksen voi ajastaa ja käynnistää puhelimen tai älykellon Volvo On Call -sovelluksesta.

Lämmin akku latautuu ripeämmin

Pikalataus hidastuu talvella. Lyhyempi toimintasäde ja pidempi latausaika pikalaturista on syytä huomioida pitkillä matkoilla talviaikaan.

Kylmässä akun lataustehoa vähennetään automaattisesti, jotta akku ei vaurioidu.

Ennen latausta pikalaturilla kannattaa ajaa ainakin muutama kilometri. Kun akku lämpenee ajon aikana, pikalataus tehostuu.

Akkua ei kannata ladata pikalaturista aivan täyteen, ellei se ole välttämätöntä. Akun lataus hidastuu merkittävästi sen jälkeen, kun akku on ladattu 70–85 prosenttiin täydestä varauksesta.

Sisätilojen lämmittäminen kuluttaa energiaa

Pitkillä matkoilla kylmässä talvisäässä auton sisätilojen ja akun lämmitys lisäävät pikalatauksen tarvetta.

Kylmällä säällä sähkömoottorin tuottama lämpö ei yksinomaan riitä lämmittämään matkustamoa kuten tavanomaisessa polttomoottorilla toimivassa autossa, jossa moottorin hukkalämpö ohjataan sisätilaan.

Tämän takia lämmitykseen täytyy hyödyntää lämpövastusta tai -pumppua, jotka lisäävät sähkönkulutusta ja tämän vuoksi lyhentävät toimintasädettä.

Pohjoisissa oloissa sähköauto kannattaa varustaa ilmalämpöpumpulla. Se vähentää sisätilojen ja akun lämmittämiseen tarvittavaa virran kulutusta. Energian kulutus pienenee myös kuumina hellepäivinä, kun sisätiloja ja akkua joudutaan jäähdyttämään.

Mikäli energiatehokkuuden haluaa maksimoida, kannattaa matkustamon lämpötilaa pudottaa pari astetta alhaisemmaksi ja lisätä mukavuutta istuimen sekä ratin lämmitystä lisäämällä.

Jos perheessä on kaksi autoa ja yksi lämmin tallipaikka, kannattaa sähköauto pysäköidä talliin.

Sähköauto tarvitsee kunnollisen latausaseman. Lataaminen onnistuu hitaasti myös normaalista schuko-pistorasiasta, mutta siitä saatu teho ei riitä sähköauton esilämmitykseen. Tällöin akulta joudutaan ottamaan lämmityksen vaatima teho, mikä puolestaan lyhentää auton toimintasädettä.

Sähkömoottori ei pakkasta pelästy

Vaikka akku ei kipakasta pakkasesta tykkää, ei sähkömoottori ole siitä moksiskaan. Vailla kylmästä kangistuvaa mekaanista vaihteistoa tai jähmettyvää öljyä se käynnistyy ja toimii talvella vaivattomasti.

Polttomoottoriautossa pakokaasujen puhdistus ei toimi kylmänä optimaalisesti ja tästä syystä kylmässä syntyy enemmän päästöjä kuin lämpimässä. Pakkasaamuna pahimmat kylmäpäästöt jäävät kotipihaan. Sähkömoottori sen sijaan on päästötön myös pakkasella.