(Suomi) Vaihda

Näin se toimii

Miten sähköauto toimii?

Sähköautolla ajaminen

Kysymyksiä ja vastauksia sähköautoilusta

Autoteollisuudessa on meneillään vallankumous ja sähköautojen määrä kasvaa joka päivä. Kysynnän kasvaessa myös tuotemerkkien välinen kilpailu lisääntyy. Tämä edistää teknologian nopeaa kehitystä.

Sähköautot saavat voimansa yhdellä tai useammalla sähkömoottorilla ja ne saavat energiansa ladattavista akuista. Se kuinka pitkälle latauksella pääsee, riippuu ennen kaikkea siitä, kuinka paljon energiaa akut voivat varastoida (kWh) ja sähköauton energiatehokkuudesta. Tältä sivulta löydät tietoa siitä, miltä sähköautolla ajaminen tuntuu ja vastauksia muihin yleisiin kysymyksiin.

Sähköautojen erot

Onko sähköautoilla ja tavallisilla autoilla eroa?

Lyhyesti sanottuna kyllä on. Monivivahteisempi vastaus on kyllä ja ei. Tämä johtuu siitä, että kaikki sähköautolla ajamisen periaatteet ovat samat kuin bensiini- tai dieselautoissa. Toisin sanoen sähköautolla ajaminen vaatii täsmälleen saman keskittymisen kuin polttomoottoriautolla ajattaessa.

Yksi suurimmista eroista, jota koet sähköautoa ajaessa, on moottorin melun puute. Ainoa asia, joka kuuluu, on tien melu ja tuuli auton ulkopuolella. Tästä syystä monet autonvalmistajat ovat ottaneet käyttöön keinotekoisia ääniä. Tämä lisää jalankulkijoiden ja muiden tienkäyttäjien turvallisuutta ja samalla antaa kuljettajalle käsityksen siitä, millä nopeudella auto kulkee.

Ajokokemus

Miltä sähköautolla ajaminen tuntuu?

Sähköautolla ajaminen tuntuu hyvin erilaiselta verrattuna perinteisiin bensiini- tai dieselautoihin. Ensimmäinen huomioitava asia on, että sähköautoissa on vain kaksi poljinta – kaasu ja jarru. Toisin kuin perinteisessä automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa, sähköautoissa on käytännössä vain yksi vaihde. Tämä tarkoittaa sitä, että saat käyttöösi suurimman vääntömomentin suoraan pysähdyksestä. Tämän seurauksena sähköautolla on erittäin nopea kiihtyvyys. Tämä kiihtyvyys tasoittuu, kun nouset suurempiin nopeuksiin ja se on verrattavissa bensiini- ja dieselkäyttöisiin autoihin.

 

Jarruvoiman palautus

Sähköautoissa käytetään myös regeneratiivista jarrutusta tai jarruvoiman palautusta. Tämä tarkoittaa, että auto alkaa jarruttaa automaattisesti heti, kun vapautat jalkasi kaasupolkimelta. Tällä tekniikalla auto lataa akkuja ajon aikana. Suunnittelemalla ajoa, voit usein lopettaa jarrupolkimen käytön kokonaan. Vaikka regeneratiivinen jarrutus voi tuntua aluksi hieman erilaiselta, siihen tottuu. Useimmat sopeutuvat siihen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Talven liukkailla keleillä tähän on syytä kiinnittää erityistä huomiota, jotta hallitset auton vaikeissa olosuhteissa.

Volvo- ja Polestar-merkkisissä autoissa regenerativiisen jarrutuksen voi kytkeä halutessaan kokonaan pois.

Toimintamatka sähköllä

Miten sähköauton toimintasäteeseen voi vaikuttaa?

Kuten bensiini- tai dieselautoissa, voit maksimoida toimintasäteen mukauttamalla ajotyyliäsi. Yksi salaisuuksista on kevyt oikea jalka. Kun liikennevalo muuttuu vihreäksi, voi kiihdytyksissä olla houkuttelevaa käyttää sähköauton tehokasta vääntömomenttia. Akun energiaa ei kuitenkaan tarvitse kuluttaa niin paljon, silloin kun liikkeelle lähdetään hieman rauhallisemmin.

Toinen asia, mitä kannattaa huomioida, on se mitä toimintoja käytät autossa ajon aikana. Ilmastointi, lämmitys ja musiikkijärjestelmä saavat virtaa akusta. Jos haluat säästää sähköä matkan aikana, nämä asiat kannattaa myös ottaa huomioon.